The Southwest Airlines experience
Det lille lokale Dallas-baserte flyselskapet snudde markedet for flyreiser på hodet da de tidlig på 70-tallet lanserte sin nye forretningsmodell og ble verdens første lavpris flyselskap. I dag kalles fenomenet ”the Southwest effect”, og Southwest Airlines er verdens største flyselskap målt i passasjertall. De er også et av de mest lønnsomme flyselskap i verden, og rapporterte i januar 2009 overskudd for 36. år på rad.
Men det er ikke de lave prisene man husker best etter å ha reist med Southwest, det er ”The Southwest Airlines experience” !
For selv om lave priser er et godt argument for å tiltrekke kunder, så er det også den enkleste strategi å bekjempe for store konkurrenter. Og når konkurrentene bestemte seg for å stoppe Southwests suksess, godt hjulpet av konkurransevridende lover, måtte ledelsen i Southwest tenke nytt.
Når de stilte spørsmålet: ”Hva har vi som får kundene til å velge og fly med oss istedenfor konkurrentene ?” måtte de til slutt innse at svaret var ”ingenting !”
En situasjon som denne har de aller fleste bedrifter opplevd en eller annen gang, og alt for ofte er svaret ”vi må senke prisene”. Den samme tanken hadde ledelsen i Southwest, men de innså fort at lave priser alene ikke var en langsiktig løsning. I steden samlet de seg rundt et forslag om å gjøre flyturen med Southwest til en unik opplevelse, og idéen om ”the Southwest Airlines experience” var født.
For mange vil tanken om å gjøre en flytur til en unik opplevelse innebære økte kostnader i form av flere og bedre ytelser for kunden. Men i Southwest tenkte de motsatt: ”Hvis våre ansatte er mest fornøyd, mest motivert og får lov, så vil de sørge for å gjøre flyturen til en unik opplevelse for våre kunder.”
Southwest var det første flyselskap som innførte overskuddsdeling med de ansatte: Over 10% av selskapets aksjer eies i dag av de ansatte. I tillegg ble de ansatte oppfordret til å bruke sin kreativitet for å gjøre flyturen til en unik opplevelse. Resultatet ble over all forventning:
På noen flyginger fremføres sikkerhetsrutinene som en rap, mens passasjerene klapper og tramper takten. En annen flyvertinne synger country. En passasjer fortalte at hun en gang opplevde at en av flyvertinnene lå i bagasjehyllen og ble hentet ut av en kollega før avgang. En eldre kvinne kunne fortelle at hun satt på en av de første radene i flyet. Når flyvertinnen kom med drikkevognen pekte hun på den eldre kvinnen og sa ”Nå sitter jeg der, og så serverer du kaffe !” Den eldre kvinnen tilbragte hele flyturen bak kaffevognen i midtgangen og var strålende fornøyd etterpå.
Southwest Airlines suksess er ikke tilfeldig. Den er et resultat av målbevisst og kontinuerlig jobbing med forretningsmodellen. De er alltid to skritt foran konkurrentene, og er ansvarlige for en rekke nyvinninger som vi tar for gitt i dag. Ledelsen i Southwest kunne ha lent seg tilbake og vært fornøyd med at de skapte verdens første suksessfulle lavprisselskap. I steden lente de seg freover ville bli enda bedre.
Resultatet er at de i dag er verdens største flyselskap målt etter passasjertall. Deres ansatte er blant de best betalte i bransjen, og selskapet er blant de mest lønnsomme.
Et kanskje viktigere resultat er at ”the Southwest Airlines experience” har blitt en så stor suksess at titusenvis av mennesker reiser til USA hvert år for å oppleve en flytur med Southwest Airlines. Og de som har reist med Southwest en gang kommer alltid tilbake…
Vil du vite mer om Southwest Airlines, kan vi først og fremst anbefale YouTube, som har en rekke videoer laget av passasjerer og offisielle videoer laget av selskapet selv.
Du kan finne mer informasjon her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Southwest_airlines
Bra artikkel! Jeg synes du er flink og aktiv med sidene dine 🙂