Need for speed
En bieffekt av å flytte inn i en gammel bygård i Oslo sentrum var å gå tilbake til «gammeldags bredbånd» fra fibernettet jeg har hatt de siste årene. Å måtte forholde seg til hastigheten vi kalte «bredbånd» for ti år siden er en tålmodighetsprøve i seg selv. Det blir ikke bedre av at jeg jobber mye med video som må lastes opp og ned. En ting jeg har blitt veldig bevisst på den siste tiden er hvor dårlig mange nettsider, spesielt nettaviser, fungerer hvis man har tregt nett.
Det er fortsatt mange her i landet som har «gammeldags bredbånd». I byer og tettbygde strøk er fiber ganske vanlig, men i enkelte fylker mangler over 40% av husstandene tilgang til moderne bredbånd. I praksis vil det si at video over nett blir av dårlig kvalitet eller umulig å bruke, og at nettsider som er fulle av avanserte funksjoner kan bruke opp mot et minutt på å lastes inn. En av verstingene blant det avanserte funksjonene som gjør nettsider trege er annonser. En annen er bilder.
De fleste aviser henter annonsene sine fra annonsenettverk, som tilpasser annonser til brukeren som besøker siden. Det betyr at før en annonse kan lastes ned, så skal en del brukerinformasjon sendes frem og tilbake før selve annonsen lastes ned. Med noen titalls annonser på en side, blir det mye trafikk. Det betyr ikke bare mye data, men også at en bitteliten forsinkelse på svaret fra annonsenettverket blir mange sekunder på en hel nettside. Ikke noe problem på et lynraskt fibernett, men ulidelig tregt på «gammeldags bredbånd». Linkene til artiklene legges ikke på før annonsene er på plass, så det hjelper ikke om du finner en artikkel du vil lese. Først må du vente på annonsene.
Siden bildene ofte lastes inn etter teksten, så er ikke nettavisene like nøye med å minimere størrelsen på bildene som brukes. Leseren kan jo bare lese teksten mens bildet lastes ned. Utfordringen er at hver gang et ferdig nedlastet bilde puttes inn, så flytter teksten på seg. Igjen: Ikke noe stort problem hvis hele prosessen tar under et sekund, men veldig forstyrrende når man blir sittende i et minutt og lese på tekst som stadig beveger seg.
Det er forståelig at det kan være vanskelig å forholde seg til når man sitter med en overflod av båndbredde og utvikler nettsider. Både annonser og bilder er viktige for avisene. Kanskje burde avisene gjøre som Facebook, og innføre «2G Tuesday». Der får alle ansatte mulighet til å jobbe med «gammeldags» hastighet på nettforbnindelsen en time hver tirsdag. Da får de prøve hvordan brukere med tregt nett opplever Facebook.
Uansett så vil jeg oppfordre alle nettaviser til å skjenke en tanke til de tusenvis av husstandene som ikke har fibenett her i landet når de utvikler avisen sin.
Hvis vi ikke har en god leseopplevelse, så klikker vi heller ikke på annonsene.