Hva gründere kan lære av Walt Disney
Da Walt Disney i 1937 lanserte «Snøhvit», var det ikke bare verdens første animerte spillefilm. Snøhvit representerte også en helt ny måte å lage film på, en prosess nesten motsatt av den man var vant til i Hollywood. Prosessen Walt Disney brukte for å lage Snøhvit kan gründere lære mye av.
En vanlig spillefilm tar gjerne utgangspunkt i et manuskript. Utfra det filmer regissøren hver scene med flere kameraer og gjerne i flere variasjoner. Det er først i redigeringen etterpå at filmen virkelig tar form. Her velger regissøren de scenene, kameravinklene og dialogvariantene som gir filmen den riktige stemningen.
Snøhvit bestod av totalt ca 250.000 bilder. Hvert bilde måtte skisseres, tegnes, fargelegges og fotograferes. Det var så arbeidskrevende at det ikke var mulig å lage ulike variasjoner og kameravinkler. Når en tegning ble tegnet, så var det slik den ble i filmen. Walt Disney la derfor veldig stor vekt på planleggingen og utformingen av historien. Han fikk idéen til filmen i 1933, men ikke før i 1936 ble det første bildet i filmen tegnet.
I løpet av de nesten tre årene med planlegging ble historien utviklet og endret fortløpende. Først da Walt Disney var sikker på at historien var blitt så bra som den kunne bli, så startet de arbeidet med å tegne bildene i filmen. Resultatet ble et produkt som ikke bare fikk sin plass i filmhistorien. Snøhvit la grunnlaget for Disneys eventyrlige suksess, og den dag i dag en av tidenes største suksesser.
Hva kan gründere lære av dette?
Vi gründere er gjerne overbevist om at vi har verdens smarteste idé. Vi kan ikke vente med å sette idéen ut i live. Vi starter med design av produktet, utvikling av appen eller presentasjon av idéen før noe rekke å si «gründer».
Men alle som har forsøkt seg som gründere vet at svært lite går som vi tror. Selv de beste idéene må gjennom mange endringer før de slår an i markedet. Kundene reagerer ikke slik vi forventer, markedet ser annerledes ut og produktet trenge egenskaper vi ikke hadde tenkt på da vi startet.
Det er her Walt Disney kommer inn.
Å være gründer er som å lage en animasjonsfilm. Historien må «sitte» før vi begynne å produsere. Begynner vi å produsere før vi har en god nok historie, så blir produktet dårlig.
«Historien» til en gründer er forretningsmodellen. Den beskriver de viktigste elementene for at produktet skal bli en suksess. Hva gjør oss unike? Hvilken verdi tilfører vi kundene? Hvorfor skal de velge oss og vårt produkt? Hvilken relasjon vil vi at kundene skal ha til oss og produktet vårt? Hvilke kanaler skal vi velge? Hvilke partnere trenger vi? Hvilke ressurser har vi? Hvilke trenger vi? Og, ikke minst, hvilke inntekter og kostnader får vi?
Tar vi oss tid til å jobbe med forretningsmodellen før vi kaster oss ut i produksjonen, så er sjansen mye større for at vi lykkes. Forretningsmodellen bør være like viktig for en gründer som historien var for Walt Disney. Da er muligheten mye større for at produktet vår blir en «Snøhvit».