Gamle bransjer blir nye

Jeg fikk nylig presentert en ny forretningsplan som to venner av meg har utviklet. De har i mange år jobbet i en konservativ bransje, hvor teknologi stort sett har vært brukt til å forbedre kvaliteten og effektiviteten gradvis. Nå er de i ferd med å lansere et nytt konsept som vil snu hele bransjen på hodet hvis det lykkes. Jeg kan dessverre ikke være konkret når det gjelder hverken bransjen eller konseptet, siden det ikke er lansert enda.

Men det er veldig interessant å se hvilke muligheter som åpner seg når man klarer å legge til side «gamle selvfølgeligheter», og definere en bransje på nytt basert på dagens teknologiske muligheter. Det er for eksempel ikke så lenge siden en bankfilial var et sted man besøkte ukentlig, og det var delt i to med jerngitter og skuddsikkert glass mellom kunder og ansatte. I dag kan det gå måneder mellom hver gang jeg går inn i en bankfilial, og de få som fortsatt eksisterer er så åpne at det av og til er vanskelig å se hvem som er ansatte og hvem som er kunder.

I dag er rubrikkannonser nærmest synonymt med Finn.no, og det selges vel knapt en bolig eller en bil uten en annonse på Finn. Men da tjenesten ble lansert i 1996 under navnet vis@visen, var det papiravisene som var den viktigste kanalen for rubrikkannonser. De store avisene, med Aftenposten i spissen, var fulle av annonser for bil, båt og bolig. I begynnelsen inneholdt vis@visen scannede kopier av avisannonsene, og det gikk ikke an å annonsere der ute å også bestille en avisannonse. Det var først da vis@visen ble skilt ut som eget selskap i 1999 under navnet Finn.no og fikk operere uavhengig av avisene, at det ble en suksess. I dag er Finn.no Norges mest besøkte nettsted, de er en pengemaskin for sine eiere og opererer i mange land.

Det er mange bransjer som er modne for «revolusjon». Alt for ofte forsøker man å forbedre gamle prosesser med ny teknologi, i steden for å fornye selve prosessen. Helsevesenet er et godt eksempel. I et samfunn hvor vi har både banken, musikksamlingen og selvangivelsen tilgjengelig på mobilen, så sendes pasientjournaler med taxi mellom sykehusene og pasienter dør i noen tilfeller mens papirene er «i posten». Det brukes milliarder på å utrede «tekniske standarder» og «felles plattformer», mens helsetilbudet for pasientene blir stadig dårligere. Helsevesenet trenger en revolusjon, hvor gamle tanker og prosesser kastes overbord og pasienten settes i sentrum.

Hva blir den neste bransjen som revolusjoneres ? Det vet vi først når det skjer, men jeg vet ihvertfall om én bransje som i løpet av kort tid vil våkne opp til en ny hverdag.

 

You may also like...

Legg inn en kommentar