Dagens Næringsliv kan i dag fortelle at det selges tusenvis av norske barnebøker gjennom Apples App Store, mens salget gjennom bokbransjens egen tjeneste ”Bokskya” er minimalt. De mest populære barnebøkene har langt høyere salgstall gjennom App Store enn det som er vanlig for norske barnebøker.
Suksessen er ikke overraskende. Kombinasjonen lyd, bilder, video og interaktivitet og det barnevennlige brukergrensesnittet på iPad er perfekt for å engasjere de små, og når bøkene (appene) stort sett koster 29 kroner er terskelen lav for å laste ned noen ekstra bøker når man først er i gang.
At Bokskya, med sine scannede boksider til flere hundre kroner, ikke kan konkurrere bør være åpenbart.
Det som er mindre åpenbart er reaksjonene fra de store forlagene som eier Bokskya. De tjener lite penger på bøkene i App Store fordi prisen er lav og de må dele med Apple, og de tjener lite penger på Bokskya fordi det selges få bøker.
Lillesøster av Kari Grossmann er lastet ned 5000 ganger, og topper salgslisten over norske barnebøker i Apples App Store
Andre bransjer ville forholde seg til signalene fra markedet og forsøke å bygge gode forretningsmodeller rundt de produktene kundene vil kjøpe. Men ikke bokbransjen. Konklusjonen fra informasjonssjefen i Gyldendal er at markedet tar feil. ”Markedet er ikke modent” er kommentaren derfra. Prisene i App Store vil gå opp, og salget vil gå ned ”når markedet blir modent” er den våte drømmen til de store forlagene i Boktåka.
Muligheter
Fordelen for alle andre i bokbransjen, som ikke står med hodet plantet dypt nede i sanden, er at dette åpner store muligheter. Markedet for bøker er voksende. Lydbøker, ebøker og interaktive bøker selger som aldri før, og etter hvert som stadig flere nordmenn får smarte telefoner og nettbrett vil volumet øke videre. Og med distribusjon på internett er resten av verden bare et klikk unna. Utfordringen er å finne gode forretningsmodeller som er tilpasset markedet.
Det tok mange år før musikkbransjen begynte å omstille seg, og det måtte komme nye aktører på banen før man fant bærekraftige forretningsmodeller. Men de klarte det, og i dag er musikk på nett lønnsom butikk for både artister og mellomledd.
Det samme vil skje i bokbransjen. Markedet ligger der og venter, og det er opp til de som vil være med på å forme morgendagens bokbransje å gripe mulighetene. I mellomtiden sitter de store forlagene og venter på at Boktåka skal lette…